آموزش

تحصیلات، معارف و فقر مثلث مورد بحث در افغانستان | خبرگزاری بازرس

تحصیل، تعليم و فقر

مرکز تحقیقاتی و مطالعاتی بین‌المللی آسیا، کنفرانسی را پیرامون تحصیلات، معارف و فقر؛ امروز سه شنبه(۱۷ جوزا) در کابل برگزار کرد.

این مرکز پژوهشی، گفتمانی را در مورد بررسی مسائل اساسی افغانستان، تحصیلات، معارف و فقر که دامن‌گیر مردم شده و از دغدغه‌های هر فرد جامعه به شمار می‌رود؛ در هماهنگی با وزارت های تحصیلات‌ عالی، معارف و اقتصاد به راه انداخته و به راه‌ های حل این مسائل از دید مسوولان پرداخته شد.
این مرکز پژوهشی که به تازه‌گی در کابل ایجاد شده است؛ بررسی  معضلات، تحلیل و مطالعه‌ی مشکلات سد راه شهروندان و جستجوي راه حل آنان؛ از جمله اهداف این مرکز گفته می‌شود.

عبدالفتاح حکیمی، رئیس مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی بین‌المللی آسیا

عبدالفتاح حکیمی، رییس مرکز تحقیقاتی و مطالعاتی بین‌المللی آسیا، در این کنفرانس با اشاره بر فقر ۹۰ درصدی در افغانستان گفت:”فقر دامن‌گیر افغانستان شده است و باید از دامن افغانستان زدوده شود.”

عبدالحق همکار، معین مبارزه با مواد مخدر، گفت:” تولید مواد مخدر از جمله مشکلات عمده افغانستان در ۲۰ سال گذشته بود که‌ اکنون امارت اسلامی توانسته است تولید آن را متوقف سازد”.
او با اشاره بر بدبختی برخاسته از استعمال مواد مخدر ابراز داشت که حدود (۲۰۰۰) معتاد را از سطح شهر جمع‌آوری و تداوی شده اند.

‏شیخ سعید احمد شهیدخیل، معین اداری وزارت معارف،
با توجه به این که علم در تمام جوامع انسانی یک ضرورت است باید در علم توازن برقرار شود که نیست. آقای شهیدخیل بی هیچ اشاره‌ی به آغاز مکتب‌های دخترانه به این معضل پرداخت و گفت که معارف افغانستان به توازن نیاز دارد.
شریفی بلخی، نماینده کمیسیون اهل تشیع افغانستان،
در مورد فقر اقتصادی گفت :”از نظر اسلام فقر و ناداری یک امر نامطلوب است به هر فرد افغانستان لازم  است تا با فقری که بالای سر داریم مبارزه کنند.
وی عوامل فقر را چنین برشمرد؛ فقر تحمیلی و فقر خود ساخته است که افغانستان به فقر خود ساخته دچار است.
آقای بلخی، انحصار ثروت را در افغانستان از جمله عوامل عمده‌ی فقر دانست.

در همین حال انس حقا.نی، عضو دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر، جنگ، بی‌سوادی، بی‌کاری، کار نگرفتن از مهارت‌های فردی، تبعیض و توجه نشدن بالای صنعت را از عوامل اصلی افزایش فقر در کشور می‌داند. او تاکید کرد که با حل مشکلات اقتصادی در کشور، مشکلات دیگر نیز حل می‌شود.

همچنان عبداللطیف نظری، معین مسلکی وزارت اقتصاد در مورد برنامه های این وزارت برای فقر زدایی گفت که وزارت اقتصاد پلان گذاری دقیق  بالای سیستم اداری و مالی افغانستان دارد.
آقای نظری، جمع آوری مالیات را برای استحکام دولت یک گام استوار می‌داند و از این که بودجه ملی از عواید داخلی تامین می‌شود ابراز خرسندی کرد.
وی بالای تقویت سکتور خصوصی تاکید کرد که دومین مولفه‌یست که وزارت اقتصاد بالای آن توجه کرده است. هم‌چنان معین وزارت اقتصاد ابراز داشت که تقویت سکتور زراعت، تقویت سکتور تجارت با ارتباط با وزارت تجارت، تقویت سکتور صنعت برای بهبود وضعیت اقتصادی از کار‌های‌ست که برای وزارت اقتصاد در وضعیت کنونی اولویت دارد.

این اولین کنفرانس بزرگ برای واکاوی مسائل بزرگ افغانستان در چند ماه گذشته به شمار می‌رود.
انتظار می‌رود که نهادهای مستقل تحقيقاتی در امر پیدا نمودن راه حل های علمی برای مسائل فرا راه پیش‌رفت افغانستان با مردم و حکومت هم‌کاری نمایند.

گزارش: عبدالوارث وارسته


خبرگزاری بازرس
Bazras News Agency 

نظر خود را بنویسید

ایمیل آدرس شما منتشر نمیشود. بخش های مورد نیاز علامت‌گزاری شده است *

Back to top button