فرهنگ

اصلاح فرد و جامعه‌؛ نگاهی به کار‌کرد‌های علمی_فرهنگی علامه فیضانی | خبرگزاری بازرس

علامه فیضانی

 افغانستان در سال ۱۳۰۲ ه.خ در استان هرات چشم به جهان گشود.

علامه فیضانی از نخستین کسانی‌ست که با مفکوره‌ی الحاد در افغانستان به مبارزه‌های فرهنگی پرداخت، وی با نگاشتن کتاب “دلیل الذاکرین فی سنت جهر حضرت سید المرسلین” با استقبال شاعران و نویسنده‌گان چون: صلاح‌الدین سلجوقی، عبدالهادی داوی، خلیل‌الله خلیلی، گل‌پاچا الفت و برخی از نویسنده‌گان نام‌دار آن‌ وقت، رو‌به‌رو شد. 

در سال‌های ۱۳۵۰ در افغانستان نظریه‌های ماتریالیستی در جامعه رواج یافته بود که علامه فیضانی را به نگاشتن کتاب “جهان به تلسکوپ قرآن” وا داشت و به وسیله‌ی آن به مبارزه علیه این نظریه پرداخت.

پس از نگاشتن این کتاب علامه فیضانی به زندان محکوم شد، وی در زندان نیز به مبارزه‌ی فکری پرداخته و کتاب‌های بسیار نوشت، که منجر به هفت بار زندانی شدنش پس آن مدت شد.

علامه فیضانی پس از رهایی زندان برای هفتمین بار، به تزکیه نفس و تکامل روحانی در گوشه‌ی از مسجد محل به خلوت نشینی و تجرید پرداخت، از کار‌های رسمی دشت کشیده و تدریس علوم دینی را آغاز و کتاب‌های نیز در این حیطه را به رشته‌ی تحریر درآورد.

مفکوره‌، مبارزات فکری و سیاسی و نظر‌های فلسفی ایشان باعت تبعید و بارها زندانی شدن وی شد.

چنان‌چه علامه خود فرموده است؛”مقتدران حاضر وصلب کنندگان آزادی به ظاهر فقط جسم مرا در بند کرده اند اما روح من، اندیشه‌ی من، قلم من و هم جرأت اخلاقی و فرهنگی من آزاد و مستقل است، من به مسوولیت وهدف خود با قلم و اندیشه ام ادامه خواهم داد.”

از جمله‌ اثر‌های معروف علامه فیضانی: جهان به تلسکوپ قرآن، خودشناسی خداشناسی، فناوری ضروری عصری، شمس‌المعارف، قرآن به دست‌رس انسان، و ده‌ها اثر دیگر نام برد.

روز گذشته، یک‌شنبه، ۲۷ قوس کنفرانسی از سوی کانون فرهنگی علامه فیضانی تحت نام “اصلاح فرد و جامعه‌ از دید‌گاه علامه فیضانی” بزرگ‌داشت شد، در این کنفرانس استادان دانشگاه، علما و بزرگان از کار‌کرد‌های علامه فیضانی ستایش کرده و او را شخصیت مبازر و عالم جید خواندند.

از نظر آنان مکتب انسان ساز اسلامی علامه فیضانی بی بدیل عصر و اولین مکتب معرفت خدای زمین و زمان که بوی هیچ‌گونه تبعیض ازآن به مشام نمیرسید و همه ملت در آن حضور به هم آورده، می‌توان نام برد.

علامه فیضانی در مجموع ۵۲ اثر پیرامون موضوعاتی چون دریافت جمال و کمال صانع جل جلاله ذریعه‌ی تفکر از ورای مصنوعات، ذکرخداوند متعال، عبادات، دروس سیاسی، اقتصادی و غیره نگاشته است.

در نهایت علامه فیضانی بعد از روی کار آمدن نظام کمونستی بعد از “هفت ثور ۱۳۵۷”  با یارانش به زندان پل‌چرخی منتقل و از آن‌جا مفقود الاثر گردیدند.

با وصف این که سرنوشت نهایی شان هرگزمعلوم نشد که بر سرش چه آمد و چه شد، ولی همه را گمان بدان است  توسط رژیم همان وقت به درجه‌ی شهادت نایل گردیدند.

گزارش‌گر: عبدالوارث وارسته

نظر خود را بنویسید

ایمیل آدرس شما منتشر نمیشود. بخش های مورد نیاز علامت‌گزاری شده است *

Back to top button