آموزشافغانستانتحلیلجهانسیاست

روسیه و طالبان: شرکای آینده؟

از زمان فرار اشرف غنی از کابل، روسیه با احتیاط با روند به قدرت رسیدن طالبان همراهی کرده است. دیپلمات‌هایی مثل «دیمیتری ژیرنوف» سفیر روسیه در افغانستان و «ضمیر کابلوف» فرستاده رئیس جمهور پوتین در افغانستان، اقدامات طالبان را در تأمین امنیت کابل و مقابله با «داعش خراسان» ستوده‌اند. هر چند روسیه هیچ طرح فوری برای به رسمیت شناختن دیپلماتیک «امارت اسلامی افغانستان» ندارد اما پوتین اخیرا عنوان کرده است که به محض ورود طالبان به «جامعه افراد متمدن»، مسکو با این گروه وارد تعامل خواهد شد.

همراهی روسیه با نظام سیاسی جدید افغانستان، نتیجه بیش از یک دهه دیپلماسی پنهان و عمومی مسکو با طالبان است. در عین حال، باید توجه داشت که روسیه ملاحظات جدی درباره حکومت طولانی مدت طالبان و تعهد ادعایی این گروه درباره مبارزه با تروریسم فرا ملی دارد. راهبرد روسیه درافغانستان، به جای ایجاد شراکت با امارت اسلامی (شبیه به آنچه ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان پیش بینی کرده است)، ترکیبی از دیپلماسی و بازدارندگی خواهد بود. این راهبرد به مسکو اجازه خواهد داد تا ضمن حفظ رابطه دوستانه خود با طالبان، دغدغه‌های امنیتی‌ خود را درباره شرکای خود در آسیای مرکزی کاهش دهد.

خبرگزاری بازرس

خبرگزاری بازرس در سال 1400 به فعالیت رسمی اش آغاز کرد. بازرس به زبان های فارسی و انگلیسی اخبار افغانستان منطقه و جهان را پوشش میدهد. بازرس به خبرسانی سریع، به موقع و بی طرفانه متعهد است. خبرگزاري بازرس متعهد به ارزش های مردم سالاری، حقوق شهروندی، کثرت‌گرایی، حقوق بشر و حقوق زنان است و در تقویت این ارزش ها می‌کوشد. صاحب امتیاز و مدیر مسوول: سید طه الله فضل سردبیر: احد هومن خبرنگاران: عبدالوارث وارسته، ذکیه میرزایی، لیلما قدیری و ذکی امیری طراح گرافیک: مصطفی عمر ایمیل: Info@bazrasnews.com

نظر خود را بنویسید

ایمیل آدرس شما منتشر نمیشود. بخش های مورد نیاز علامت‌گزاری شده است *

Back to top button