گزارش

آغاز به کار کمسیون تماس با شخصیت‌های سیاسی خارج از کشور | BNA

کمیسیون تماس با شخصیت های افغان مقیم و عودت کننده امروز(شنبه، ۳۱ ثور، ۱۴۰۱ ه ش )برای بازگشت مهاجران افغان لایحه پانزده ماده ی را ارایه کرد.

انعام الله سمنگانی معاون سخن‌گوی امارت اسلامی به نقل از شهاب الدین دولار ریس کمیسیون برگشت شخصیت های افغان و عودت کننده ها در صفحه تویترش ماده های این لایحه را نګاشته است .

در این ماده ها برای بازگشت مهاجرین مسایل چون اقامت موقتی، اطمینان از امنیت جانی و مالی ، فراهم کردن تسهیلات کاری برای سرمایه گذاران یاد شده است.

در ماده دوم این لایحه امده است که، این کمیسیون در باره همه آن شخصیت های سیاسی و نظامی معلومات کامل جمع آوری نموده و جاهای آن ها را تثبیت می‌نماید، که پیش یا پس از تحولات اخیر در کشور به دلیل احساس عدم مصونیت، به خارج از کشور رفته اند و یا هم در داخل کشور هستند اما با امارت اسلامی مخالفت دارند.

هم‌چنان در ‏ماده سوم ذکر شده است که این کميسيون دارالانشای ویژه‌ی دارد، تا تمامی امور تخنیکی و اداری را به پیش برده و ساير تسهیلات لازم را مهیا سازد. و در ماده چهارم وظایف کلی دارالانشاء را شرح داده که شامل تهیه لیست های شخصیت های افغان مقیم در خارج، مدیریت تمامی امور اداری، مالی و تخنیکی، ترتیب دادن کارت یا خط اطمینان برای عودت کننده گان، تهیه اسکان موقت یا کوتاه مدت برای شخصیت های عودت کننده‌ی سیاسی و نظامی افغان و سایر امور مرتبط.

و در ماده های دیگر این لایحه امده که به هر آن شخصیت افغان که پس از دریافت اطمینان، به کشور برگشت و زندگی عادی و صلح آمیز را انتخاب نمود، کارت ویژه‌ای می‌دهد که به وسیله آن؛ جان و آبروی وی مصون بوده و همانند سایر هموطنان از امنیت کامل برخوردار می‌باشد.

گفته شده است، ‏اگر به اشخاص و افراد عودت کننده؛ از سوی کسی و یا اداره‌ای تهدیدی متوجه شد، آن‌ها می توانند کمیسیون را آگاه سازند و از سوی کمیسیون با متخلفین برخورد شرعی صورت می‌گیرد.

و هم‌چنان در یکی از ماده های این لایحه آمد، اگر با افراد متذکره کسی دشمنی شخصی دارد آنها می توانند جهت حل مسایل به نهاد های عدلی و قضایی مراجعه نمایند .

و نیز گفته شده کسانی که در داخل کشور عیله امارت اسلامی جنگ می نمایند اگر از جنگ دست بکشند از چنین امتیاز ها برخوردار خواهند شد.

و در اخر این که سخن‌گوی این کمیسیون فعالیت های کمیسیون را بازتاب داده و فعالیت های کمیسیون را با رسانه ها شریک می‌سازد و کوشش می‌نماید در این بخش نشرات سازنده داشته باشد.

این لایحه پس از نشست سیاسیون حکومت قبلی پس از آن ارایه شد که اشتراک کننده های آن نشست قطعنامه ی را به امارت اسلامی فرستادن بودند و گفته بود که اگر به خواسته های شان پاسخ مثبت از سوی امارت اسلامی داده نشود راه جنگ را در پیش خواهند گرفت.

گزارش‌گر: لیلما قدیری 

خبرگزاری بازرس

نظر خود را بنویسید

ایمیل آدرس شما منتشر نمیشود. بخش های مورد نیاز علامت‌گزاری شده است *

Back to top button