گزارش

حمله بر عبادت‌گاه اهل هنود در کابل؛ اقلیت‌ها‌ی مذهبی در امان نیستند | خبرگزاری بازرس

اهل هنود و سیک در کابل

ام‌روز شنبه(۲۸ جوزا) حوالی ساعت ۶‌:۳۰ بامداد، عبادت‌گاه اهل هنود در کارته پروان، مربوطات حوزه چهارم شهر کابل هدف چندین انفجار قرار گرفت.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مهاجمان پس انجام چهار انفجار در داخل عبادت‌گاه، به درگیری نیز پرداختند.

عبدالنافع تکور، سخن‌گوی وزارت داخله‌ی امارت اسلامی هرچند تعداد مهاجمان را مشخص نکرده؛ اما می‌گوید این مهاجمان پس از ساعت‌ها درگیری، توسط نیروهای امنیتی این وزارت از پا در آروده شدند.

این وزارت می‌افزاید که در این حمله یک تن از شهروند اهل هنود جان باخته، و هفت تن دیگر زخم برداشته‌اند.

او افزود است که یک‌تن از نیروهای امنیتی در هنگام تیر‌اندازی آن مهاجمان نیز جان باخته است.

از سوی هم، گورمان سینگ مسئول عبادت‌گاه کارته پروان گفته است که در هنگام وقوع انفجار حدود سی تن از سِک‌ها در داخل عبادت‌گاه حضور داشتند.​​​​​​​

گواهان رویداد نیز تعداد کشته‌شده‌گان و زخمیان رویداد امروز را بیش‌تر از این می‌گویند.

گفتنی‌ست که تا اکنون مسئولیت این رویداد را تا هنوز هیچ  کسی یا گروهی به عهده نگرفته است.

با این‌همه، حمله بر عبادت‌گاه اهل هنود و سِک‌ها در کابل با واکنش‌های تندِ داخلی و جهانی رو‌به‌رو شده است؛

حامد کرزی، ریيس جمهور پیشین کشور، حمله‌ بر عبادتگاه اهل هنود و سِک‌ها را حمله‌ی “تروریستی” خوانده و این حمله را به شديدترین الفاظ تقبیح نموده، و عاملین این حملات را دشمنان صلح و ثبات کشور و مردم می‌داند.

از سوی هم، “یوناما” در واکنش به حمله روز شنبه مردان مسلح بر عبادت‌گاه اهل هنود و سِک‌‌ها در کارته پروان کابل را “به شدت محکوم” کرده و خواستار حمایت از تمامی اقلیت‌ها در افغانستان از جمله سِک‌ها، هزاره‌ها و صوفی‌ها شده است.

‏هم‌چنان وزیر خارجه‌ی هند می‌گوید “حمله انفجاری به عبادت‌گاه سِک‌ها در کارته پروان کابل باید از سوی همه شدیداً محکوم شود.”

سوبرامانیام جیشنکر، افروده‌ است که هند از زمان  آغاز حمله، این حادثه را از نزدیک زیر نظر داشته است.

در ادامه‌ی واکنش‌ها به حمله امروز ، وزارت امور خارجه پاکستان این حمله را “تروریستی” خوانده و آن را محکوم کرده است. منصور احمد خان، سفیر پاکستان در کابل با نشر اعلامیه‌‌ای، گفته است “پاکستان بار دیگر تروریسم را در همه اشکال آن محکوم می‌کند.”

او افزوده است “پاکستان به‌طور جدی از موج حملات تروریستی اخیر بر اماکن مذهبی در افغانستان نگران است.”

شایان ذکر است  که حمله بر عبادت‌گاه اهل هنود و سِک‌های افغانستان، از سوی برخی شهر‌وندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی ” اقدام به حذف اقلیت‌ها” عنوان شده است.

پیش از این نیز بار‌ها بر اماکن مقدس اهل تسنن و اهل تشیع در افغانستان حمله‌های مسلحانه و انفجار‌های خونین در کابل و برخی از ولایت‌ها صورت گرفته بود؛ اما این نخستین باری است که پس از حاکمیت نظام کنونی به عبادت‌گاه اهل هنود و سِک‌های افغانستان حمله‌ی مسلحانه صورت می‌گیرد.

گزارش: عبدالوارث وارسته 

خبرگزاری بازرس

نظر خود را بنویسید

ایمیل آدرس شما منتشر نمیشود. بخش های مورد نیاز علامت‌گزاری شده است *

Back to top button