گزارش

افزایش برق تاجیکستان به افغانستان | خبرگزاری بازرس

برق وارداتی

مقام های تاجکستان اعلام کرده که در ماه جنوری و جولای سال روان به ارزش بیش از ٦۴,۵ میلیون دالر به کشور هاس خارج برق صادر نموده و نسبت به سال گذشته افزایش ۱۷,۲ درصدی را نشان می دهد، بیش‌ترین درصد برق خود را به افغانستان و اندکی به ازبکستان می فرستد.

افغانستان بر اساس قرارداد امضا شده با کشور تاجکستان برای هر کیلووات ساعت برق به تاجکستان ۴,٦۷ سنت و ازبکستان ۲ سنت می پردازد و تعرفه پایین برای ازبیکستان به این دلیل است که تاجکستان نیز به نوبه خود گاز طبیعی این کشور را با قیمت کاهش یافته دریافت می‌کند.

قابل یاد آوری است که افغانستان با وجود داشتن منابع آبی زیاد بازهم از خارج برق وارد می کند که خود نشان دهنده مدیریت نادرست از منابع آبی در افغانستان است و افغانستان بنابر مشکلات اقتصادی تا هنوز نتوانسته برق حد اقل پایتخت را از منابع داخلی تعمین نماید.

وارد کردن برق از سایر کشور ها نه تنها باعث خروج سرمایه از کشور می شود بل برای افغانستان برق وارداتی نیز قیمت تمام می شود و مشکلات تخنیکی نیز در راه های وارداتی باعث برچاوی های کوتاه مدت و دراز مدت به خصوص در ایام زمستان سبب ایجاد مشکلات برای مردم افغانستان می شود.

گزارش‌گر: لیلما قدیری

خبرگزاری بازرس

نظر خود را بنویسید

ایمیل آدرس شما منتشر نمیشود. بخش های مورد نیاز علامت‌گزاری شده است *

Back to top button