گزارش

کنفرانس “اصلاح فرد و جامعه از دید مکتب علامه فیضانی” در کابل برگزار شد | BNA

شخصیت‌های فرهنگی

از پنجاهمین سال‌روز هفتمین بار زندانی شدن مولانا عطاءالله فیضانی تحت نام “اصلاح فرد و جامعه از دیدگاه مکتب مولانا عطاءالله فیضانی” امروز، (یک‌شنبه ۲۷ قوس) از سوی کانون فرهنگی علامه فیضانی طی کنفرانسی در کابل بزرگداشت شد.

فضل‌الرحمن معنوی، عضو کانون فرهنگی علامه فیضانی در این برنامه گفت: ” علامه محمد فیضانی سالیان زیادی عمر خود را برای اصلاح جامعه گذراند، او یک فرد فرهیخته و آینده‌نگر بود و به جوانان آگاهی‌دهی می‌کرد تا آنان از توطئه ‌های دشمنان وطن نجات یابند، آقای علامه نه تنها یک نویسنده چیره‌دست، بل یک دعوت‌گر و شخصیت سیاسی کشور بود.”

آقای معنوی هم‌چنان افزود که جامعه ای ما به هم‌چون شخصیت های فرهنگی جهت تشویق و اصلاح جامعه نیاز دارد.

در ادامه قاری محمد یحیی، استادان دانش‌گاه، گفت که این شخصیت فرهنگی از سه جهت نسبت به سایر افراد فرهنگی متمایز بود، نخست؛ درک و تشخیص نا ملایمت‌های جامعه‌ی بشری، به ویژه جامعه‌ی افغانستان، دوم؛ طرح راه‌کارهای مناسب و ارایه‌ی طرح‌های بدیل برای بیرون رفت از وضعیت جامعه‌ی بشری، و در اخیر؛ معرفت و شناخت پرودگار عالم با روش تفکر و تدبر.

در جریان این کنفرانس داکتر همایون حامد،  استاد دانش‌گاه ننگرهار،  برابری و برادری را اصل وحدت انسان ها دانسته و گفت که یگانه راه بیرون رفت از وضعت کنونی از دیدگاه علامه فیضانی دوری از قوم پرستی و سمت گرایی است.

عبدالحمید حماسی، از اعضای پیشین حکومت سرپرست، علامه فیضانی را شخص دعوت گر در بخش علم و فرهنگ یاد نمود و از شهروندان کشور خواست که علامه فیضانی را به عنوان الگوی خویش در ترویج علم و فرهنگ قرار دهند تا مجبور نشوند به پیروی الگو های بیگانه گان و تحت تاثیر مفکوره‌های آنان قرار بگیرند.

 

عده ای دیگر از اشتراک کننده‌گان در این کنفرانس زندانی شدن علامه فیضانی و دیگر شخصیت‌های فرهنگی را در کشور مایه شرم ساری حکومت های مستبد گذشته دانسته و افزودند که با زندانی شدن هم‌چون شخصیت‌ها مفکوره آنان نابود نمی شود بل نسل های بعدی بر طرز تفکر و آینده‌نگری آنان ارج می گذارند و پیرو مکتب و راه آنان می شوند.

علامه عطاءالله فیضانی یکی از شخصیت‌های فرهنگی کشور زاده‌ای سال “۱۳۰۲” هجری خورشیدی شهر هرات است و نخستین فردی‌ست که در افغانستان قبل از به‌وجود آمدن احزاب سیاسی در مقابل مفکوره‌ی الحاد به مبارزه‌‌های فرهنگی، فکری و سیاسی پرداخت.

مولانا محمد عطاءالله فیضانی از شخصیت‌های فرهنگی کشور بیش‌تر از ۵۲ اثر بنام های “تکامل روحانی و تزکیه نفس”، “مبارزات فکری و سیاسی”، “تفکرات عمیق و نظریات فلسفی”، “شمس المعارف”… را نوشت که بار‌ها به دلایل مختلف سیاسی و فکری زندانی شد و سال های زیاد عمر خود را در زندان سپری کرد.

گزارش‌گر: لیلما قدیری 

خبرگزاری بازرس

نظر خود را بنویسید

ایمیل آدرس شما منتشر نمیشود. بخش های مورد نیاز علامت‌گزاری شده است *

Back to top button