گزارش

افزایش ۲۰ درصدی حاصلات شفتالو در لوگر؛ اما کشاورزان از نبود بازار شاکی‌ اند | خبرگزاری بازرس

بازار

برخی از کشاورزان و میوه‌‌فروشان در ولایت لوگر، از افزایش حاصلات شفتالو، آلو و گیلاس خبر می‌دهند‌؛ اما از نبود مارکیت مناسب برای فروش این حاصلات شاکی‌اند.

این کشاورزان می‌گویند که بیش‌تر حاصلات میوه‌ی ام‌سال، از ولسوالی چرخ این ولایت به دست آمده که نسبت به سال پار، افزایش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

آنان هم‌چنان ابراز داشتند که به دلیل نبود بازار مناسب برای فروش محصولات به دست آمده؛ (۱۰ تا ۱۵) درصد از قیمت آن‌ها کاسته شده است.

به نقل از “رونامه‌ی ۸ صبح” کاکا‌گل، یکی از باغ‌داران در لوگر می گوید که با وجود خشک‌سالی و نبود آب، امسال برداشت میوه‌هایی، شفتالو و آلو و گیلاس در ولسوالی چرخ این ولایت بهتر بوده، اما به دلیل کسادی بازار یک سیر آلوگیلاس ایرانی را به مبلغ ۵۰۰ افغانی به بازار عرضه می‌کنند، در حالی که سال گذشته از ۷۰۰ تا ۸۵۰ افغانی به فروش می‌رسید. کاکاگل می‌گوید: «شخص خودم امسال خوش‌بین نیستم؛ چون بازار نداریم. خشک‌سالی وجود داشت که در هر ساعت آب را از چاه‌های عمیق ۲۰۰ افغانی در ساعت خریداری می‌کردم و به ده‌ها هزار افغانی تنها بالای آبیاری آن مصارف کردیم و حالا در بازار مشتری مناسب ندارد. از این‌که چقدر زحمت را تحمل کردیم، سخت تمام می‌شود”.

در همین حال، شماری از کشاورزان می‌گویند که حاصلات میوه در برخی ولسوالی‌های این ولایت مانند ولسوالی “خوشی” به دلیل خشک‌سالی‌های اخیر صدمه دیده و در کیفیت حاصلات و برداشت آن تغییر آمده است.

نبود سرد‌خانه‌، تشدید خشک‌سالی و نبود بازار فروش برای محصولات سبب شده است که بیش‌تر محصولات زراعتی کشاورزان به قیمت پایین به بازار‌های کشورهای همسایه، به‌خصوص پاکستان، صادر شود. این محصولات پس از گذشت زمانی، با دو برابر قیمت بالای تاجران افغانستان فروخته و دوباره وارد کشور می‌شود.

با این‌حال، برخی از باشنده‌گان لوگر از افزایش محصولات میوه این ولایت ابراز خرسندی می‌کنند؛ اما افزایش خشک‌سالی و نبود بازار را برای کشاورزان نگران‌کننده می‌دانند.

این شمار از کشاورزان و میوه فروشان از امارت اسلامی می‌خواهند که در شرایط سخت کنونی، حداقل زمینه فروش محصولات زراعتی را برای کشاورزان مساعد سازند؛ تا حاصلات به دست آمده فاسد نشوند.

گزارش: عبدالوارث وارسته

خبرگزاری بازرس

نظر خود را بنویسید

ایمیل آدرس شما منتشر نمیشود. بخش های مورد نیاز علامت‌گزاری شده است *

Back to top button