جهانگزارش

عضویت سویدن و فنلند در ناتو با استقبال آمریکا و مخالفت ترکیه رو به رو شد | خبرگزاری بازرس

ناتو

پس از آن که سویدن و فنلاند دو کشور اروپایی برای عضویت سریع در ناتو درخواست دادند اردوغان ریس جمهور ترکیه و یکی از اعضای آتلانتیک شمالی مخالفت خود را نشان داد؛ اما در مقابل ایالات متحده امریکا از درخواست این دو کشور برای پیوستن به ناتو استقبال نموده و گفت آمریکا از هر نوع حمله احتمالی روسیه به این دو کشور حمایت قاطع خواهد نمود .

سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا گفت، اگر این دو کشور متقاضی عضویت در ناتو شوند واشنگتن از پذیرش آنها حمایت می‌کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در مخالفت به درخواست این دو کشور به ناتو گفت:”ما نمی‌توانیم رای مثبت بدهیم ، وقتی که نهاد امور امنیتی (ناتو) پس از آن دیگر از امنیت برخوردار نخواهد بود.”

اردوغان سوئد و فنلاند را متهم می‌کند، در برخورد با “سازمان‌های تروریستی” از جمله حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک)  اهمال می‌کنند. او همچنین این دو کشور را متهم به توقف ارسال اسلحه به ترکیه کرده است.

فنلاند و سوئد در سال ۲۰۱۹ پس از حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه تحریم‌های تسلیحاتی علیه آنکارا اعمال کردند.

مشاور امور خارجی اردوغان نیز روز چهارشنبه گفته: “کاملا مشخص است که اگر انتظارات ترکیه برآورده نشوند روند پیوستن [فنلاند و سوئد] به ناتو ممکن نخواهد بود.”

و هم چنان پوتین ریس جمهور روسیه نیز مخالف عضویت این دو کشور در ناتو است.

در حال حاضر ۳۰ کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی هستند و موافقت تمام اعضای این پیمان برای پذیرش عضو جدید مهم تلقی می شود.

شایان ذکر است که بسیاری از کارشناسان سیاسی درخواست این دو کشور را در ناتو به نفع جهان نمی دانند و از حمله ی احتمالی روسیه بر این دو کشور سخن می گویند.

پیش از این اوکراین همسایه ی نزدیک روسیه برای عضویت در ناتو درخواست داده بود که باعث شد روسیه بر این کشور حمله نظامی انجام دهد و صد ها کشته و زیان های مالی فروانی بر جای بگذارد.

گزارش‌گر: لیلما قدیری

خبرگزاری بازرس

نظر خود را بنویسید

ایمیل آدرس شما منتشر نمیشود. بخش های مورد نیاز علامت‌گزاری شده است *

Back to top button