گزارش

آیا استارلینک به افغانستان خواهد آمد؟ | خبرگزاری بازرس

انترنت ماه‌واره‌ای

در روز‌های پسین مارک وایتنگتون، نویسنده‌ی کتاب‌ و مقالات فضایی در آمریکا از ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت اسپیس ایکس خواسته است که با فعال ساختن انترنت ماه‌واره‌ای استارلینک در افغانستان برای آموزش زنان و دختران کمک کند.

او در سایت “د هیل” نوشت که “پس از منع آموزش، زنان و دختران زیادی به تحصیل در دانش‌گاه‌های آنلاین رو آورده‌اند اما «دسترسی به اینترنت» برای آنان یک مانع بزرگ است.”

اما پس از گذشت چند روز ایلان ماسک تا اکنون پاسخی ارایه نکرده است.

شبکه‌ی انترنتی استارلینک که با ابتکار ایلان ماسک میلیاردر آمریکایی و مدیر‌عامل شرکت اسپیس ایکس و موتر‌های برقی تسلا، به‌وجود آمده؛ پیام‌های صوتی، نوشتاری و تصویر‌ها را از فضا به‌گونه‌ای مستقیم به زمین می‌فرستد.

به گزارش روزنامه‌ای “د هیل” این شبکه اکنون در ۴۶ کشور جهان خدمات انترنتی ماه‌واره‌ای را ارایه می‌کند.

ممنونعیت‌های روز افزون حکومت حاکم در افغانستان در برابر زنان و دختران آنان را نگران کرده؛ اما شمار زیادی به یادگیری درس‌های آنلاین رو آوردند؛ اما معضل بزرگی که در برابر یادگیری درس‌های آنلاین سد واقع شده است، نبود انترنت پرسرعت و قوی در افغانستان می‌باشد.

در نزدیک به دوسال حاکمیت نظام کنونی در افغانستان دختران و زنان طی فرمان‌هایی از سوی حکومت سرپرست نخست از تحصیل در دانش‌گاه‌های دولتی و خصوصی پس از آن کار در نهادهای خصوصی و اکنون عدم اشتراک دانش‌‌جویان دختر در کانکور سال آینده ممنوع شده اند.

استارلینک در کشور‌های که نابسامانی سیاسی و جنگ جریان دارد می‌تواند روابط آنان را با کشور‌های بین‌المللی بدون در نظر‌داشت وضعیت‌ حاکم به گونه‌ی سهل فراهم کند.

در مقاله‌ی وایتنگتون آمده است که “همان گونه که سیستم اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در اوکراین توانست تاثیر خیلی خوبی بگذارد و در ایران هم مقاومت مردم در مقابل رژیم این کشور را منعکس کرد، می‌تواند برای زنان افغانستان هم که خواهان تحصیل آنلاین‌اند، این زمینه را فراهم کند.”

در کشور ایران که در هم‌سایه‌گی افغانستان قرار دارد، پس از تظاهرات گسترده در آن کشور خدمات انترنت ماه‌واره‌ای فراهم شد‌.
ایلان ماسک در توییتی در ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲ میلادی تایید کرد که ۱۰۰ دست‌گاه استارلینک در کشور ایران فعال شده است، اما رییس اتحادیه دست‌گاه‌های مخابراتی در ایران تایید کرده است که ۸۰۰ دست‌گاه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک تاکنون وارد ایران شده و فعال می‌باشد.

از سوی دیگر استارلینک در اوکراین پس از تشدید درگیری میان روسیه و این کشور سهم خودش را در برقراری ارتباطات اوکراین با کشور‌های دیگر نمایان کرده است.

در همین‌حال، برخی از نهاد‌های تحصیلی و آموزشی در آمریکا و بریتانیا به فراهم کردن تحصیلات آنلاین به افغانستان نیز اعلام آمادگی کرده اند.
از سوهم نهاد‌های تحصیلی داخلی درکشور به فعال‌شدن انترنت ماه‌واره‌ای در افغانستان خوشبین اند.

گزارش‌گر: عبدالوارث وارسته

نظر خود را بنویسید

ایمیل آدرس شما منتشر نمیشود. بخش های مورد نیاز علامت‌گزاری شده است *

Back to top button