سیاست

سنتکام: هواپیما‌های منتقل شده از افغانستان به تاجکستان به حکومت سرپرست تسلیم داده نخواهد شد | خبرگزاری بازرس

سنتکام

جنرال مایکل اریک کوریلا، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) هفته گذشته در سفر به تاجکستان با امام علی رحمان، ريیس جمهور و شماری از مقام‌های ارشد آن کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار خود با مقام های تاجکستان گفت که ممکن است آمریکا به تاجکستان اجازه نگهداری چرخ‌بال های نظامی که هنگام سقوط کابل توسط برخی از مقام های بلند پایه ی حکومت پیشین به تاجکستان منتقل شده بود، دهد.

به اساس گزارش رویترز، این مقام سنتکام در سفرش به تاجکستان با مقام حکومتی آن کشور گفته است: «ما از نیروهای مسلح جمهوری تاجیکستان به خاطر ادامه حفاظت از هواپیماهایی که نیروی هوایی افغانستان در ماه آگوست گذشته به این کشور منتقل کردند، سپاسگزاریم.»

او افزوده که این هواپیماها قطعا به افغانستان بازگردانده نخواهد شد، زیرا متعلق به حکومت فعلی افغانستان نیست و آمریکا در امور آموزش، تجهیزات و زیرساخت‌ها به تاجیکستان، برای دفاع از مرز خود با افغانستان کمک می‌کند.

این فرمانده نظامی آمریکا به مقامات تاجیک گفته است که نیروهای ویژه آمریکایی تجربیات مبارزه با گروه‌های تروریستی را می‌توانند «در اختیار نیروهای مسلح جمهوری تاجیکستان قرار دهند.»

قابل ذکر است که بسیاری از مقام های نظامی حکومت قبلی هنگام سقوط نظام پیشین ده‌ها هواپیما و چرخ‌بال ‌های نظامی را با خود به تاجیکستان و ازبکستان منتقل کردند و حکومت سرپرست افغانستان بارها خواهان بازگرداندن این هواپیما ها شدند؛ اما آمریکا اجازه انتقال این هواپیما ها را به افغانستان نداد.

چندی قبل تجهیزات و وسایط نظامی که هنگام سقوط افغانستان به کشور ایران منتقل شده بود از سوی ایران به حکومت سرپرست تسلیم داده شد.

گزارش‌گر: لیلما قدیری 

خبرگزاری بازرس

نظر خود را بنویسید

ایمیل آدرس شما منتشر نمیشود. بخش های مورد نیاز علامت‌گزاری شده است *

Back to top button