زنانگزارش

نام “هدا خموش” در فهرست چهره‌های تاثیرگذار جهان در مجله‌ی تایم قرار گرفت | خبرگزاری بازرس

در تازه‌ترین شماره مجله آمریکایی تایم، هدا خموش، فعال حقوق زنان و عضو جنبش معترض زنان در میان تاثیرگذارترین چهره‌های جهان معرفی شد.

در کنار نام خموش، اسامی روسای جمهور امریکا، روسیه، چین و کوریای جنوبی و شماری از سیاسیون برجسته مثل رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین نیز در این فهرست دیده می‌شود.از میان هنرمندان نیز اسامی کسانی مثل ادل، خواننده سرشناس انگلیسی و مری جین بلایژ، خواننده و بازیگر امریکایی در این فهرست جا گرفته است

مجله تایم درباره هدا خموش نوشته است: “پس از سقوط کابل، خموش در میان بسیاری از زنان شجاعی که علناً حقوق خود را مطالبه می‌کردند، با خطر دستگیری مواجه بود.”

هدا خموش،زاده ١٣٧۴ خورشیدی شهر اصفهان جمهوری اسلامی ایران حین مهاجرت است. و زادگاه پدری اش سالنگ ولایت پروان میباشد، وی فارغ التحصل دانش‌کده‌ی ادبیات و دانش‌گاه پروان می‌باشد.

فعالیت های فرهنگی و ادبی اش : شاعر، فعال فرهنگی و مدنی، عضو انجمن قلم افغانستان و گوینده برنامه های ادبی در رسانه های خصوصی میباشد.او پس از تسلط امارت اسلامی بر افغانستان با جمعی کثیر از زنان بخاطر دفاع از حقوق شان دست به اعتراض زدند.

آنها با شعار “نان، کار، آزادی” خواهان برپایی یک حکومت قانونی و منتخب شدند که حقوق و آزادی‌های اساسی شهروندان را رعایت کند و منابع را به صورت عادلانه توزیع کند.

آنها همچنین خواهان مشارکت گسترده سیاسی زنان و بازگشایی مکاتب دخترانه بودند.

هم‌چنان خانم خموش در ماه دلو سال ۱۴۰۰، زمانی که امارت اسلامی شماری از زنان معترض را بازداشت کرده بودند، به نمایندگی از این زنان در نشستی که با حضور نمایندگان امارت اسلامی در اسلو برگزار شده بود، شرکت کرد.

او در سخنرانی‌اش در این نشست از امیرخان متقی، وزیر خارجه‌ی حکومت سرپرست خواسته بود که دستور دهد دختران معترض بازداشت شده “فورا رها شوند.”

با گذشت حدود پنج ماه از نشست اسلو، هنوز دختران دوره‌های ثانوی افغانستان اجازه ندارند به مکتب بروند،

از سوی‌هم سال گذشته نام‌های ملا برادر، یکی از بنیانگذاران گروه طالبان و معاون رئیس‌الوزرای این گروه و محبوبه سراج، فعال مدنی از افغانستان در فهرست صد چهره تأثیرگذار مجله تایم آمده بودند.

گزارش‌گر: لیلما قدیری

خبرگزاری بازرس

نظر خود را بنویسید

ایمیل آدرس شما منتشر نمیشود. بخش های مورد نیاز علامت‌گزاری شده است *

Back to top button