سیاست

شورای موسوم به “مقاومت ملی برای نجات افغانستان” برگزاری لویه جرگه را رد کرد | BNA

لویه جرگه

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان، که چندی پیش در خارج‌ از کشور توسط سیاسیون حکومت پیشین تشکیل شده بود؛ برگزاری لویه جرگه و فراخوان‌ حکومت سرپرست برای بازگشت چهره‌های سیاسی حکومت پیشین به کشور را با “جدیت” رد کرد.

این شورا برگزاری لویه‌جرگه و ایجاد‌کمیسیونِ بازگشت چهره‌های سیاسی و مقام‌های حکومتی پیشین توسط حکومت سرپرست را” توهین به شعور جمعی و اهانت به شخصیت های سیاسی می‌داند” و به باور این شورا” با این ‌کار حکومت کنونی می‌خواهد که مقام‌ حکومتی پیشین را در جنایات خویش دخیل سازند.”

شورای مذکور هم‌چنان از حکومت سرپرست خواستند که :” برای برون رفت از معضلات و نابسامانی کنونی در کشور، باید راه‌حل های واقعی چون: ایجاد حکومت انتقالی و برگزاری انتخابات عمومی را در پیش گیرد.”

شورای مقاومت ملی برای نجات افعانستان، حدود ۱۰ روز پیش در ترکیه توسط چهره‌های مطرح حکومت پیشین چون: عبدالرشید دوستم، محمد محقق، عطا محمد نور، صلاح‌الدین ربانی عبدالرب رسول سیاف، میر رحمان رحمانی و دیگر شخصیت های سیاسی پیشین؛ به منظور نجات افغانستان از وضعیت کنونی و بازگرداندن کشور به مسیر طبیعی زندگی عادی، تشکیل شده بود.

آنان طرح هفت‌ماده‌ای را برای این‌کار ترتیب و به حکومت سرپرست امارت اسلامی در افغانستان فرستادند که از سوی حکومت کنونی چندان مورد توجه و جدیت، قرار نگرفت.

برگزاری لویه‌جرگه از سوی حکومت سرپرست امارت اسلامی در حالی از سوی این شورا مردود شمرده می‌شود، که شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن وپترولیم حکومت سرپرست روزسه‌شنبه (سوم‌جوزا)از ایجاد یک کمیسیون برای برگزاری لویه جرگه خبر داده بود؛ وی که در مورد زمان دقیق برگزاری لویه جرگه چیزی نگفته بود؛ اما به فراخواندن تمامی افغانان به خصوص چهره‌های اثر‌گزار صلح، تاکید کرده بود.

با این حال برگزاری لویه‌جرگه حکومت سرپرست در وضعیت کنونی با مخالفت‌ها و موافقت‌ها روبه‌رو شده بود؛ حامد کرزی رییس جمهور پیشین از برگزاری لویه جرگه ابراز خرسندی کرده و ابراز داشت که” برای به رسمیت شناخته شدن و کسب مشروعیت داخلی نظام کنونی، باید لویه جرگه برگزار کند.

اما برخی دیگر برگزاری لویه جرگه را روشی پوسیده‌ی حکومت‌های کلاسیک دانسته و گفته‌اند که لویه‌جرگه نمی‌تواند یک روش قابل قبول برای بیش‌تر مردم افغانستان باشد.

با وجود این‌همه برگزاری لویه جرگه در زمان‌‌ سلطه‌ی  حکومت سرپرست امارت اسلامی از ۹ ماه بدین‌سو، نخستین لویه‌جرگه خواهد بود.

گزارش‌: عبدالوارث وارسته

نظر خود را بنویسید

ایمیل آدرس شما منتشر نمیشود. بخش های مورد نیاز علامت‌گزاری شده است *

Back to top button