گزارش

روزگار تلخِ خبرنگاران؛ موسی محمدی در جاده‌های کابل سمبوسه فروشی می‌کند | خبرگزاری بازرس

خبرنگاران

 موسی محمدی گوینده‌ی تلویزیون آیینه و آریانانیوز که جدا از کار در این دو شبکه، سال‌ها کار در رسانه‌های مختلف صوتی و تصویری را در کارنامه دارد، اکنون در کنار جاده‌های شهر‌کابل سمبوسه فروشی می‌کند و با مشکل اقتصادی روبروست.

مادر آقای محمدی ماه‌هاست در بستر بیماری به‌سر می‌برد، او می‌گوید پولی برای مادرش تداوی مادرش ندارد.

آقای محمدی پس از روی کار آمدن حکومت کنونی، بی‌کار شده و بیش‌تر از شش ماه می‌شود که به‌ دنبال وظیفه در ادارات حکومتی و رسانه‌های خصوصی مختلف سرزده‌؛ اما پاسخ مثبت دریافت نکرد‌ه‌است.

موسی محمدی، خبرنگاری که سمبوسه می‌فروشد

 

وی حالا برای پیدا کردن لقمه‌ نانی برای خانواده‌اش، کنار جاده‌های شهر کابل سمبوسه و بولانی فروشی می‌کند، تا از درآمدِ اندکی که دارد بتواند درکنار به دست‌آوردن نفقه‌ی خانواده، مصارف تداوی مادرش را به دست آورد.

از سوی هم اکرام عصمتی خبرنگار کابل‌نیوز، روز گذشته از سوی نیرو‌های منسوب به امارت اسلامی در ایست بازرسی در ناحیه پنجم شهر کابل نیز لت‌وکوب شده بود.

با این‌حال، نهاد‌ها و سازمان‌هایی که زیر‌نام “حمایت از خبرنگاران” در افغانستان فعالیت می‌کنند نیز برای جلوگیری از فقر اقتصادی خبرنگاران موفق نبوده اند. به باور خبرنگاران، این نهادها هیچ سودی برای خبرنگاران نداشته و اندک توجه‌ی به خبرنگاران ندارد، این نهاد‌ها پول های هنگفت را به نام خبرنگار از نهاد‌های خارجی گرفتند؛ اما تمام پول را حیف‌ومیل کردند.

همزمان با این حرکت دادخواهی خبرنگاران در کابل با ابراز همدردی با آقای محمدی، از فعالیت نهادهای حمایت از خبرنگاران به شدت انتقاد می‌کند.

از سوی هم اِعمال محدودیت های رسانه‌یی بر خبرنگاران، بازداشت‌های خود سرانه ولت‌وکوب کار‌مند‌ان رسانه‌یی به بهانه‌های گونه‌گون، فقر روز افزون در کشور و بی‌کاری سبب شده که خبرنگاران کار‌های شان را از دست بدهند و از روی‌ ناچاری به کار های‌ شاق رو آورند.

شایان ذکر است که بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز به نشر رسیده، بعد از سقوط حکومت پیشین از میان ۵۴۳ رسانه‌ای فعال در افعانستان، ۲۳۱ رسانه غیر فعال شده و ۶۴۰۰ خبرنگار کارشان را از دست داده است.

گزارش: عبدالوارث وارسته 

نظر خود را بنویسید

ایمیل آدرس شما منتشر نمیشود. بخش های مورد نیاز علامت‌گزاری شده است *

Back to top button