آموزشافغانستانجامعهگزارش

دانش آموز هراتی در فهرست 25 زن تأثیرگذار جهان

ستوده فروتن، دانش آموز ۱۵ ساله هراتی، در کنار رئیس کانگرس امریکا، در فهرست زنان تاثیرگذار روزنامه معتبر بریتانیایی فایننشل تایمز قرار گرفته است. ستوده فروتن دانش‌آموز دختر هراتی که چندی پیش سخنان او خطاب به طالبان در فضای مجازی وایرال شد، از جامعه جهانی می‌خواهد که زنان افغان را در راستای دسترسی به حق آموزش و کار در زیر سلطه‌ی طالبان تنها نگذارد.

او می‌گوید: «تصور نمی‌کردم که نام من در فهرست یک روزنامه معتبر منتشر شود و حالا خیلی خوشحال هستم. تلاش و مبارزه‌ من برای حقوق زنان و دختران ادامه دارد و ما زنان باید به حق کار و آموزش دسترسی داشته باشیم و جامعه جهانی باید ما را همکاری کند.»

ستوده تأکید می‌کند که تلاش‌هایش در راستای بازگشایی دوباره مدارس و دانشگاه‌ها به روی دختران شدت خواهد گرفت؛ زیرا به‌گفته‌ی او، طالبان باید اجازه آموزش را برای دختران و زنان بدهند.

ستوده فروتن در اعتراض به مسدودماندن مدارس دخترانه در حضور مقام‌های محلی طالبان در هرات سخنرانی کرده بود و ویدیوی سخنرانی این نوجوان در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشت.

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از شجاعت ستوده ستایش کرده بودند و حالا نام این دختر در فهرست روزنامه معتبر «فایننشل تایمز» در کنار نام‌های نانسی پلوسی، رییس کنگره ایالات متحده امریکا، اوکونجو لویلا، رییس سازمان تجارت جهانی، اسکارلت جوهانسون، بازیگر سینما ‌و برخی دیگر از زنان تأثیرگذار جهان قرار گرفته است.

 

خبرگزاری بازرس

خبرگزاری بازرس در سال 1400 به فعالیت رسمی اش آغاز کرد. بازرس به زبان های فارسی و انگلیسی اخبار افغانستان منطقه و جهان را پوشش میدهد. بازرس به خبرسانی سریع، به موقع و بی طرفانه متعهد است. خبرگزاري بازرس متعهد به ارزش های مردم سالاری، حقوق شهروندی، کثرت‌گرایی، حقوق بشر و حقوق زنان است و در تقویت این ارزش ها می‌کوشد. صاحب امتیاز و مدیر مسوول: سید طه الله فضل سردبیر: احد هومن خبرنگاران: عبدالوارث وارسته، ذکیه میرزایی، لیلما قدیری و ذکی امیری طراح گرافیک: مصطفی عمر ایمیل: Info@bazrasnews.com

نظر خود را بنویسید

ایمیل آدرس شما منتشر نمیشود. بخش های مورد نیاز علامت‌گزاری شده است *

Back to top button