گزارش

نبود کیت‌های تشخیص ویروس آبله‌میمون در افغانستان بستر خوبی را برای انتشار این ویروس هم‌وار کرده | BNA

آبله ميمون

وزارت صحت عامه می‌گوید که به زودی کیت‌های تشخیص ویروس بیماری آبله‌میمون به کمک سازمان جهانی بهداشت به افغانستان می‌رسد.

مسوولان وزارت صحت عامه از نبود کیت‌های تشخیص بیماری آبله‌میمون شاکی هستند و می‌گویند که از سازمان جهانی بهداشت تقاضای هم‌کاری کردند و آنان نیز پاسخ مثبت داده‌اند.

جاوید هژیر، سخن‌گوی وزارت صحت گفت؛”در صورت رسیدن کیت‌های تشخیص ویروس آبله‌میمون از سوی سازمان جهانی بهداشت، ماشین‌های “پی سی آر” که در هنگام همه‌گیری کوید۱۹ در اختیار وزارت صحت قرار داشت، این ماشین توانایی تشخیص ویروس آبله‌‌میمون را دارد.”

در همین‌حال‌، دانش‌گاه طبی کابل سمیناری را از بهر  آگاهی دهی در مورد ویروس آبله‌میمون، برای دانش‌جویان برگزار کرده است و گفته شده، که این سمینار پس شیوع ویروس آبله‌میمون در افغانستان برگزار شده است.

وزارت صحت می‌گوید نتایج به دست آمده از واقعات مشکوک در ولایت‌های؛ کابل، نیم‌روز، هرات، وردک و ننگرهار؛ که در ۷ جوزا از موارد مشکوک گرفته شده بود، همه منفی بوده اند.

شهروندان افغانستان نگران شیوع گسترده‌ی این بيماری استند و از وزارت صحت می‌خواهند که بز شیوع این بیماری کنترول داشته و روند آگاهی دهی را به مردم در سطح مرکز و ولایت‌ها آغاز و دامنه‌ی این آگاهی دهی را افزایش دهند.

این در حالی‌ست، که شیوع این ویروس از قاره آفریقا گفته شده است که موارد تثبیت شده یا مشکوکی حالا در بریتانیا، اسپانیا، پرتگال، آلمان، ایالات متحده آمریکا و کانادا دیده شده و اکنون به ۳۰ کشور جهان سرایت کرده است.

شایان ذکر است که شماری از متخصصان برجسته‌ی بیماری های عفونی از دولت ها و سازمان های بهداشت جهان خواستند تا نباید اشتباهاتی را در مورد همه گیری کووید ۱۹، که منجر به گسترش این ویروس شد را تکرار کند.

گزارش: عبدالوارث وارسته 

نظر خود را بنویسید

ایمیل آدرس شما منتشر نمیشود. بخش های مورد نیاز علامت‌گزاری شده است *

Back to top button