افغانستان

بارش برف در بامیان به پیشواز از تابستان | خبرگزاری بازرس

برف تابستانی

ام‌روز سه شنبه،(۳۱ جوزا) آخرین روز فصل بهار، بامیان گواه برف باری‌های غیر منتظره‌ی چندین ساعته بود.

نوار‌های تصویری منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان‌ می‌دهد که کوه‌ها، کشت‌زار ها، کوچه‌ و پس‌کوچه‌های مرکز بامیان و چند منطقه‌ی این ولایت از جمله، دشت قرغنه‌تو و شیبر تو و بعضی ولسوالی‌های آن ولایت پوشیده از برف است.

بارش برف در تابستان از واقعات نادر نزد مردم است که بامیان از جمله ولایت‌های سرد‌سیر، ام‌روز گواه آن بود.

برخی از بامیانیان می‌گویند؛ آخرین روز فصل بهار را با چند ساعت بارش برف شدید و سرد شدن هوا شروع کردند و این برف و سرمای غیرمنتظره، به محصولات کشاورزی مردم آسیب خواهد رساند.

گزارش‌ها نیز از مناطق دیگر بامیان حاکی از آن است که بارش برف در بخش‌های از جوکار، خولنکاش، سردکانی، سر آهنگران و‌ دره کالوی ولایت بامیان، به‌شماری از کشاورزان و دام‌داران این ولایت، آسیب زده‌ است.

از سوی هم، در پی جاری‌شدن سیلاب در ولایت  فاریاب، یک نفر جان باخته و خسارات هنگفت مالی به کشاورزان و باغ‌داران وارد شده است. هم‌چنان در ولایت بدخشان نیز  جاری شدن سیلاب‌ها خسارات سنگین برجای گذاشته است.

از سوی هم روز پیش وزارت انرژی و آب از احتمال ریزش باران نسبتا شدید هم‌راه با سیلاب‌های آنی در حوزه دریایی -پنج آمو، شمال و کابل- از تاریخ ۲۹ تا ۳۱ جوزا، خبر داده بود.

این وزارت هشدار داده بود که احتمال وقوع سیلاب‌ها ناشی از بارندگی و ذوب‌شدن برف در مسیر دریاهای -کوکچه، تخار، بغلان، بامیان، سمنگان، بلخ، سرپل، جوزجان، کنر و خوست خواهد بود.که از این میان، ولایت بامیان گواه واقعه‌ی غیر منتظره‌ی بارش برف بود.

این وزارت هم‌چنان از  از ساکنان محل‌های سیل‌بَر خواسته بود تا از رفتن در کنار دریاها هنگام سیلاب و آب‌خیزی خودداری کنند.

گزارش: عبدالوارث وارسته

نظر خود را بنویسید

ایمیل آدرس شما منتشر نمیشود. بخش های مورد نیاز علامت‌گزاری شده است *

Back to top button