گزارش ویژه

حرکت داد‌خواهی خواهان عضویت مستقیم خبرنگاران در کمیسیون بررسی تخطی های رسانه‌یی شد | BNA

خبرنگاران

حرکت داد‌خواهی خبرنگاران افغانستان، امروز چهار‌شنبه،(۱۱ جوزا)، کنفرانسی را مبنی بر حمایت دروغین و سوء استفاده‌ی نهاد‌های حامی خبرنگاران از نام خبرنگار، و ایجاد کمیسیون تخطی‌های رسانه‌ای، کنفرانس خبری در کابل برگزار کرد.

خبرنگاران و مسوولان برخی از رسانه های داخلی از نابکار بودن نهاد‌های حامی خبرنگاران در افغانستان شاکی هستند و می‌گویند که نباید بالای این نهاد‌ها اعتماد کرد.

بر اساس گزارشی از سازمان گزارش‌گران بدون مرز به نشر رسیده، بعد از سقوط حکومت پیشین از میان ۵۴۳ رسانه‌ای فعال در افعانستان، ۲۳۱ رسانه غیر فعال شده و ۶۴۰۰ خبرنگار کارشان را از دست داده است.

ادامه‌ی کار خبرنگاران در شرایط کنونی کار دشوار بوده این‌که پول‌های به نام حمایت از خبرنگار، از نهاد‌های خارجی  گرفته می‌شود؛ اما به جیب زده ‌می‌شود اسف‌بار است.

مبین احمد موحد خبرنگار و عضو حرکت دادخواهی خبرنگاران افغانستان در این مورد می‌گوید؛ این نهاد‌ها پول های هنگفت را به نام خبرنگار از نهاد های خارجی گرفتند؛ اما تمام پول را حیف‌ومیل کردند، او از نهاد‌های خارجی خواست تا دیگر پولی را به عنوان حمایت از خبرنگاران به این نهاد‌ها تحویل ندهند، آنان خود را حامی خبرنگاران می‌نامند؛ اما از خبرنگاران سوء استفاده می‌کنند. آقای موحد با اشاره بر تاراج شدن دفتر رسانه‌ی  افغان‌ نیوز گفت:”وسایل دفتر خبرگزاری افغان نیوز به تاراج برده شد اما از آدرس این نهاد‌ها صِرف طی اعلامیه، محکوم کردند.”

مصطفی شهریار،خبرنگار یکی از رسانه‌‌ها گفت:” ایجاد کمیسیون تخطی رسانه‌ها یک دستآورد است و

رسانه‌ها بازوی اساسی حکومت ها است در صورتی که از خبرنگاران سوء استفاده نشود.”

او از حکومت خواست تا از خبرنگاران حمایت کند و این نهاد‌ها را به رسمیت نشناسد.

هم‌چنان مریم هوتک، خبرنگار در کابل در باره محدویت های فعالیت رسانه یی زنان سخنرانی کرده، افزود:” خانم های خبرنگار زیادی سرپرست و نان آور خانواده های شان هستند؛ اما حالا بیکار اند.

وی در ادامه با اشاره بر وضعیت نابه‌سامان خبرنگاران زن گفت که به حق خبرنگاران زن واقعن ظلم شده و خبرنگاران در وضعیت بدی به سر می‌برند او از امارت اسلامی خواست تا زمینه کار را به خبرنگاران زن فراهم سازد.

حرکت داد‌خواهی خبرنگاران با صدور قطع نامه‌یی خواستار به رسمیت نشناختن چنین نهاد‌ها ‌از سوی حکومت و جامعه‌ای خبرنگاری شدند و ابراز داشتند  که ما دیگر این نهاد‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم و نزد ما مشروعیت ندارد و از نهاد‌ها بین‌المللی خواستند که دیگر نگذارند این‌ نهاد‌ها خاک زدن به چشم خبرنگاران را ادامه‌ دهد.

گزارش: عبدالوارث وارسته

نظر خود را بنویسید

ایمیل آدرس شما منتشر نمیشود. بخش های مورد نیاز علامت‌گزاری شده است *

Back to top button