گزارش ویژه

حرکت داد‌خواهی خبرنگاران: نهاد‌های حامی خبرنگاران را به رسمیت نمی‌شناسیم | BNA

خبرنگاران

حرکت داد خواهی خبرنگاران برای حمایت از خبرنگاران، مشکلات فر راه خبرنگاران، به منظور مدافع حقوق پایمال شده، و عزت خبرنگاران و هم چنان برای روشن ماندن چراخ آزادی بیان و مقابله با افراد سودجو تحت نام نهاد های حامی خبرنگاران در چند ماه اخیر ایجاد شده است.

این حرکت به روز (شنبه، هفتم جوزا ،۱۴۰۱ ه.ش) نامه سرگشاده به نهاد های بین‌المللی برای حمایت از خبرنگاران و فراهم سازی زمینه کار برای خبرنگاران به خصوص خبرنگاران زن و متوقف نشدن آزادی بیان در افغانستان فرستاده اند.

از آنجایی که معلوم است پس فروپاشی نظام سیاسی و حاکمیت دوباره امارت اسلامی در افغانستان، تمام جنبه‌های زندگی مردم افغانستان دگرگون شده و صدها هزار تن بیکار و از کشور فرار کردند.

در این میان هزاران تن خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای نیز از تاثیرات فروپاشی نظام زیان‌های جبران ناپذیر را متحمل شدند. از ۱۵ اگوست تا کنون ده‌ها رسانه تعطیل و صدها کارمند رسانه‌ای مخصوصاً خبرنگاران زن بی‌کار شدند و به کار‌های شاقه روی آوردند.

از این حرکت که جمعی کثیری از خبرنگاران حمایت می کنند شرکت کننده های این حرکت گفته اند بعضی از افراد در بیست سال گذشته با استفاده از نام خبرنگار به این مسلک مقدس خیانت کردند و تمام پول های که برای حمایت از خبرنگاران کمک شده بود حیف و میل شده و در جیب کسانی تحت نام حمایت از نام خبرنگاران فعال بود رفت. و همچنان پس از تحولات اخیر شماری زیادی از افراد با استفاده از نام خبرنگار به خارج از کشور منتقل شد که این جفای بزرگ در حق جامعه ی خبرنگاران است. در این نامه از نهاد های حامی خبرنگاران خواسته شده که اگر برنامه‌ای امدادی برای خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان روی دست دارند با حرکت دادخواهی مستقیم در ارتباط باشند و دیگر به نهادهای سودجو از نام خبرنگاران اعتماد و مراجعه نکنند چون انی نهاد ها از ما نمایندگی نمی‌کنند، بلکه نماینده فامیل و باند مافیایی شان هستند.

این حرکت امروز رسماً اعلام کرد، “نهادهای که قبلاً تحت نام حمایت از رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان فعال بودند پس از این نماینده ما نبوده و نزد خبرنگاران افغانستان مشروعیت ندارد. و حامیان این حرکت می گویند، اجازه نخواهیم داد که کدام شخص و یا نهاد از نام خبرنگار استفاده نماید.”

در این حرکت که طی دو کنفرانس خبری تشکیل شده از مسوولان نهادها خواسته شده که باید مشروعیت‌شان را از خبرنگاران بگیرند درغیر آن ما شما را به رسمیت نمی‌شناسیم.

و در اخیر از تمام نهادهای بین‌المللی خواسته شده که برای خبرنگارانی‌که در افغانستان با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند کمک کرده تا تا کار رسانه‌ای و آزادی بیان به دلیل مشکلات اقتصادی در این کشور متوقف نشود.

گزارش‌گر: لیلما قدیری

خبرگزاری بازرس

نظر خود را بنویسید

ایمیل آدرس شما منتشر نمیشود. بخش های مورد نیاز علامت‌گزاری شده است *

Back to top button